Wat zijn relatiegeschenken?

Wat zijn relatiegeschenken?

Blogcategorieën
Recente berichten
Klok als relatiegeschenk

Een klok met logo als relatiegeschenk, waarom?...

Wat zijn relatiegeschenken?

Wat zijn relatiegeschenken?, wie zijn jouw relaties en waarom geef je een relatiegeschenk...

Wat zijn relatiegeschenken?

Geplaatst op 16-4-2019 door Xander van Bosbeek



Geschenken voor relaties.
 
Dat ligt voor de hand natuurlijk. Best verwarrend is dat er snel gesproken wordt over een relatiegeschenk terwijl het een promotioneel artikel betreft. Het verschil is dat een relatiegeschenk echt een blijk van waardering is en een promotieartikel een giveaway om een artikel, dienst, service of bedrijf te promoten. Een relatiegeschenk geef je aan iemand die je kent, met wie je, in wat voor vorm dan ook, zaken doet. Het relatiegeschenk is over het algemeen duurder dan een promotieartikel.
Soms is de scheidslijn dun. Als een bakkerij z'n klanten aan het begin van de winter een ijskrabber geeft met z'n logo erop, dan waardeer jij dat, de ijskrabber is een relatiegeschenk. Als zij vervolgens in de hele wijk de ijskrabbers huis aan huis verspreiden om de naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten te lokken, is diezelfde ijskrabber een promotieartikel.

Zakelijk gezien zijn relaties natuurlijk jouw klanten, leveranciers en personeel.

Waarom zou je een relatiegeschenk geven, het kost geld en wat levert het op?

Klanten:

Zonder klanten heb je geen bestaansrecht en dus is het belangrijk dat zij naast het “gewone” zakelijk contact zo af en toe eens in de watten gelegd worden, je moet een relatie onderhouden. Een blijk van waardering, bedankt voor de samenwerking, even laten zien dat je blij met hen bent en dat het belangrijk voor jou is dat zij klant zijn.
Vandaag de dag is het best lastig een klant te behouden en daar een jarenlange relatie mee op te bouwen. Ook jouw klanten hebben internet en worden dagelijks bestookt door de concurrent die maar wat graag wil gaan leveren. Even googelen en er is altijd iemand goedkoper. Laat met een relatiegeschenk zien dat zij waardevol voor je zijn en dat je hen graag levert.


Het huisje moet wel bij het schuurtje blijven. Mijn vader heeft ooit een relatiegeschenk retour afzender gestuurd omdat hij  vond dat het cadeau niet in verhouding stond tot de omzet, hij voelde zich ongemakkelijk. Een te duur relatiegeschenk kan een averechts effect hebben.

Geefmomenten:

Traditioneel is Kerstmis het moment een relatiegeschenk te geven, het eindejaarsgeschenk. Daarnaast zie je steeds vaker dat ook Pasen en Sinterklaas aangegrepen worden. Zo vlak voor de zomervakanties is natuurlijk ook een uitstekend moment. Met Kerstmis is het vaak “druk” met relatiegeschenken, dus extra opvallen door een ander moment te kiezen is het overwegen waard.
Er zijn ook bedrijven die alle eindejaarsgeschenken verzamelen en dan alles verdelen onder het voltallige personeel. Eigenlijk heel eerlijk maar, is dat hetgeen jij beoogt? Om dat te voorkomen kan een ander geefmoment zo z’n voordelen hebben.
Naast algemene geefmomenten zijn er uitstekende andere momenten relatiegeschenken te geven, bij de levering van een dure machine of de oplevering van een bedrijfspand/woning of verbouwing bijvoorbeeld.


Wie is je klant?

Is dat een persoon waar je altijd contact mee hebt, een afdeling, het hele bedrijf? Best goed daar eens over na te denken. Je kunt de plank aardig mis slaan als er meer mensen betrokken zijn bij de aanschaf van jouw product of dienst en je alleen de directeur een relatiegeschenk geeft omdat hij/zij uiteindelijk z’n fiat geeft.

Zet je er jouw logo op?

Waarom niet? Natuurlijk, onderscheiden wordt steeds lastiger. Jouw logo herinnert de ontvanger steeds weer aan de  gever. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk iets te geven met toegevoegde waarde, laat zien dat je er over nagedacht hebt.  Uit de top 10 van de relatiegeschenken kiezen, vergroot de kans dat je met hetzelfde aan komt als anderen, dat lijkt mij niet de bedoeling, jouw bedrijf is toch uniek!


Leveranciers:
In principe krijg je van jouw leverancier een relatiegeschenk, dus je denkt er niet direct aan. Toch zijn er momenten te bedenken dat je ook jouw leverancier eens een cadeau kan geven. Denk aan een jubileum, een verjaardag, een nieuw pand of een ander moment waarbij attent zijn een heel positief effect op de zakelijke relatie kan hebben, jouw onderhandelingspositie bijvoorbeeld?

Personeel:

Heel belangrijk en erg moeilijk iedereen tevreden te stellen. Een traditioneel Kerstpakket of een boekje/website met een keuze concept en alles wat er tussenin zit. Mijn persoonlijke mening is dat tot uitdrukking moet komen dat er over nagedacht is. Begin er op tijd aan, dan is de keuze nog groot en tijdige levering geen probleem. De eerste Kerstpakketten showrooms zijn al ruim voor de zomervakanties geopend.
Naast het einde jaar, zijn er nog tal van momenten te bedenken:  De andere feestdagen, verjaardagen, jubilea, dag van de zorg, enz…


Succes!

Belastingdienst:
Op de site van de belastingdienst staat waardevolle informatie m.b.t. werkkostenregelingen en relatiegeschenken. Btw aftrek, drempels e.d.
 
Relatiegeschenken, klanten, geefmomenten, klantenbinding, personeelsgeschenk

Reacties



Let op: HTML wordt niet vertaald!